Teknik och marknadsföring

Teknik och marknadsföring är generellt sett inte ämnen som relaterar till varandra. Men genom att tekniken numera är en del av allt som pågår i samhället finns det nu en tydlig koppling mellan dessa två ämnena. Exempelvis så finns det företag som numera erbjuder lösningar som kallas för marketing automation vilka hjälper företag att automatisera kommunikationen med kunder. Således kommer denna artikel syfta till att förklara hur dessa områden är länkade till varandra.

Marknadsföring och spel

Kanske det mest tydliga området där marknadsföring är kopplat till teknik är inom spelvärlden. Marknadsföringen inom speldatorer, spelkonsoler och handhållna spelkonsoler är extremt stor och man kan se reklam på detta i nästan alla butiker som säljer elektronik.

Reklam på TV och tekniken

Ett annat uppenbart tillfälle där tekniken och marknadsföring är sammanlänkat är den vanliga TV-reklamen. Genom att reklamen blir alltmer komplex på TV har det gjort att olika typer av konsultbolag hjälper TV-kanaler att nå ut till den stora folkmassan. Det finns bland annat experter som specialiserat sig på att förstå vilken tid på dygnet människor är mest mottagliga för reklam på TV. Detta är oftast på fredag- och lördagskvällar då de bästa programmen går på TV, exempelvis Idol och Let´s Dance. Således är det också dyrast för de olika bolagen att sända sin reklam under just dessa tider.