Amiga CD32
Amiga CD32 lanserades i september 1993 och var Commodores andra försök att ge sig in på spelkonsolmarknaden. Det första gjordes 1990 i och med C64GS (Commodore 64 Games System), vilket i praktiken var en C64 utan tangentbord. Istället gick det enbart att ladda in spel via elektroniska spelkassetter, så kallade cartridges, liknande de som användes av Nintendos 8-bitars spelkonsol NES. C64GS blev dock aldrig den försäljningsframgång som Commodore hade hoppats på.
Tre år senare försökte de alltså göra om samma sak fast med Amigan. Modellen Amiga 500 hade sålt väldigt bra åren innan och fått en uppföljare i och med Amiga 1200. Spelkonsolen CD32 är baserad på just Amiga 1200 och de båda är därför hårdvarumässigt väldigt lika i grunden. Till exempel baseras båda på en Motorola 68EC020-processor som snurrar i 14 MHz. De har båda också den nya grafikarkitekturen AGA (Advanced Graphics Architecture) som möjliggör upp till 256 färger samtidigt i spelen, istället för bara 32 färger som hos Amiga 500. Ljudkretsen är dock densamma, vilken möjliggör 8-bitars stereoljud fördelat på fyra ljudkanaler.
Spelmusik i CD-format
Som hörs på namnet har dock CD32:an en inbyggd CDROM-läsare och det innebar att det, utöver att ladda in spelen från CD-skivor, även gick att spela vanliga CD-skivor med musik på spelkonsolen. Det här innebar också att spelen kunde lagras som vanliga musikspår på CD-skivan och strömmas medan man spelade. Det gjorde att man slapp de många begränsningar som det innebar att använda sig av traditionell trackermusik som annars var vanlig i Amigaspel. Då talar vi om lokalt strömmad musik från CD-skivan, men idag tänker nog många snarare på Spotify och liknande molntjänster när de hör “strömmad musik”.
I dagens uppkopplade samhälle har dessutom molntjänster av olika slag blivit vanliga till spelkonsoler, och även datorer, för att strömma själva spelen. Playstation har till exempel sin strömningstjänst Playstation Now som gör det möjligt att strömma spel från både Playstation 2, 3 och 4 till sin PS4 och till och med till sin PC. Spelet renderas med andra ord på en server hos Sony och det enda man tar emot är en videoström. Det innebär att man kan spela gamla PS2-spel på sin PS4, utan att emuleringen behöver ske på den lokala hårdvaran i ens spelkonsol. Det innebär även att man för första gången kan spela tidigare Playstationexklusiva spel på sin PC, utan att ens behöva äga en Playstation.
Commodores konkurs
Detta var naturligtvis inte tekniskt möjligt på CD32:ans tid, bland annat eftersom internet i hemmen började slå igenom först flera år senare. Då satt folk dessutom på långsamma modemuppkopplingar som inte på långa vägar hade bandbredd nog att strömma spel i realtid. Inte heller CD32:an blev någon framgång för Commodore och efter att ha dragits med ekonomiska problem en tid begärdes företaget i konkurs i slutet av april 1994, inte ens ett år efter att CD32:an hade lanserades.