Rörelsedetektorer och spelkontroller

Rörelsedetektion har varit en stor del i flera konsollers utveckling, vilket har kulminerat i VR efter att länge ha dominerats av Sony PlayStation och Nintendo Wii. Xbox har också haft rörelsedetekterande handkontroller men använder detta mindre än de två andra jättarna på marknaden. Arkadmaskiner har också haft grundläggande rörelsedetektorer kombinerade med optisk input för sina kontroller, särskilt för FPS-spel, så att spelet skjuter där spelaren siktar. Detsamma gäller PlayStation med deras lysande Move-kontroller som lätt uppfattas av Eye-kameran. Kombinationen av gyrosensorer i handkontrollerna för Wii och PlayStation med en kamera som uppfattar rörelserna, och kan kalibreras enkelt, är en nyckel till framgång för rörelsedetekterande handkontroller. Kontrollerna för VR-konsoller har i stort sett alltid en kalibreringsfunktion i konsollens spel, så att spelaren kan korrigera synfältet när det behövs. Även spel i mobiltelefoner använder gyro-sensorer, exempelvis Wizards Unite, ett AR-spel med Harry Potter-tema.

Teknologins bakgrund och annan användning

Den enklaste elektroniska teknologin för rörelsedetektion har funnits ganska länge, och handlar helt enkelt om att när något stör en typ av sensor, antingen optisk eller taktil, alltså när något vidrör den eller skapar tillräckligt stora störningar i luften, så sluter beröringen den elektriska kretsen och därmed kommer det ström till en liten högtalare som då ger ifrån sig ett larm. Dagens hemlarm är naturligtvis mycket mer avancerade än så, och integrerar säkerhetskameror, branddetektion, lufttryckssensorer och annan smart teknologi, men grundfunktionerna är desamma. Allt för att skydda ditt hem mot inbrott och annan otrygghet.

Även innan elektriciteten uppäcktes var det rent mekaniska konstruktioner som användes för rörelsedetektion, såsom ett snöre till ett dörrhandtag som fick en klocka att ringa, eller liknande. Tanken att rigga larm för att skydda sina saker har alltså funnits väldigt länge.

Kameror och optiska sensorer

Tidigare nämndes kamerorna eller de optiska sensorerna som används till att specificera var handkontrollen befinner sig i rummet. Microsoft använder AI för att identifiera en spelares silhuett och därigenom översätta spelarens rörelser till kommandon i spelet, såsom för Beat Saber, ett musikspel där du använder ljussablar i en blandning av Guitar Hero och en Rail Shooter. Det finns till flera plattformar med rörelsesensorer, både Microsoft Mixed Reality, Oculus Rift och PlayStation Move.

Gyro

En gyro är en liten mekanism som består av koncentriska ringar som kan röra sig relativt oberoende av varandra, som tack vare sin viktdistribution alltid har mittpunkten centrerad. Med en sensor som känner av ringarnas relativa lägen kan enhetens rörelse genom rummet detekteras i 3D. Detta är grunden för många kommandon i spel, inte minst mobilspel med AR såsom Pokémon Go och Wizards Unite och VR-kontroller som inte behöver veta exakt i rummet var de befinner sig genom en kamera, utan bara behöver veta hur snabbt de rör sig och i vilken riktning.

Rörelsedetektion har alltså blivit en stor del av spelvärlden och ju större VR blir, desto mer rörelsedetektorer kommer det att bli.