Vad är advergaming?

Några av de mest framgångsrika exemplen på ”advergaming” är de spel som utvecklats av leksakstillverkaren Lego. Ambitiösa och påkostade spel – men trots allt ändå i slutändan att betrakta som annonser för leksakstillverkarens övriga produkter. Advergaming är helt enkelt en annons som tagit formen av ett spel, och det finns många mer eller mindre framgångsrika exempel på fenomenet under de senaste åren.

Spelen som utvecklats av Lego utgör den absoluta toppen av fenomenet med höga produktionsvärden och spelbarhet. I de allra flesta fall handlar advergaming om enklare mobilspel.

Advergaming ska inte förväxlas med mobilappar och spel som emellanåt visar annonser för användaren. Ett representativt exempel för advergaming har utvecklats från botten upp, varumärket är en del av hela spelupplevelsen.

Advergaming är en av de senaste årens hetaste trender inom marknadsföring. Om du har resurserna och ett passande varumärke är det definitivt ett av de bästa sätten att öka varumärkeskännedomen kring ett företag.

En enklare och modernare form av annonsering än advergaming är vad som kallas för “programmatisk annonsering”. Det är en automatiserad form av digital annonsering med syfte att få din annons att visas för precis rätt människor. Du väljer målgrupp för din kampanj i en digital plattform och sen sköts resten automatiskt. Metoden kallas för programmatic advertising och innebär en högre nivå av optimering med syfte att se till att din annons visas för precis rätt personer. Varje gång en potentiell kund besöker en hemsida som kretsar kring någonting som associeras till din verksamhet, och som har annonsutrymmen, genomförs en hypersnabb analys om huruvida din annons passar för att visas i sammanhanget. Om du vill veta mer kan du besöka programmatic som säljer det allra senaste inom digital marknadsföring.

Några lyckade exempel på advergaming

Doritos

Snackstillverkaren Doritos ligger bakom en av de mest lyckade satsningarna på en advergaming-kampanj. Doritos VR Battle är ett påkostat spel som på ett effektivt sätt promotar olika Doritos-smaker. Självklart har man också integrerat sociala medier och gjort det möjligt för spelare att enkelt dela sina resultat på Facebook. Smartast av allt kanske är att man kan scanna in streckkoderna från Doritos-produkter och den vägen låsa upp vapen och annat som går att använda i spelet.

Chipotle

Chipotle är en amerikansk snabbmatskedja som säljer mexikansk mat. I samarbete med en mjukvaruutvecklare släppte för några år sedan ett relativt lyckat spel under titeln Chipotle Scarecrow. Som ett exemplar av advergaming betraktat är det ett ypperligt exempel på värdet av att lägga ned tid på att utveckla ett spel som faktiskt är kul att spela. Det bör dessutom vara gratis – vem vill betala för att spela en annons liksom? Om ett spel är bra samtidigt som det är gratis attraherar det både spelare, goodwill och i förlängningen nyfikna kunder.