Lär dig sökmotoroptimering för att få fler besökare
För att en webbplats ska bli uppmärksammad på internet och få besökare krävs först och främst ett unikt och bra innehåll. Det är innehållet som får besökarna att återkomma, och även att inte återkomma. Emellertid är det inte tillräckligt med endast ett bra innehåll. Det krävs även att innehållet är anpassat till sökmotorernas algoritmer för att det ska hamna högt upp i sökresultaten. När vi talar om sökmotorer syftar vi främst på Google, som i Sverige hanterar mer än 90 procent av alla de sökningar som sker.
Har du som ambition att få fler besökare till din webbplats måste du behärska i vart fall grunderna inom sökmotoroptimering. Detta benämnas ofta även för SEO, vilket är en förkortning för den engelska termen “Search Engine Optimization”. Enkelt förklarat kan sökmotoroptimering definieras som kunskapen om hur du anpassar och optimerar ditt innehåll, för att det ska hamna så högt som möjligt i sökresultaten. Man brukar dessutom dela upp sökmotoroptimeringen i två delar – sökmotoroptimering “onsite” och “offsite”. Med sökmotoroptimering onsite avses de åtgärder som man utför på sin egen webbplats. Sökmotoroptimering offsite är de åtgärder som man utför utanför sin egen webbplats.
Hjälpmedel vid sökmotoroptimering
När du arbetar med sökmotoroptimering är det viktigt att du har tillgång till bra analysverktyg. Du måste löpande kunna följa hur rankingen, det vill säga din SEO ranking för ett visst sökord, utvecklas. Det finns ett stort antal sådana verktyg men ett av de mer intressanta och prisvärda är Wincher, med vilket du kan följa såväl dina egna sökord som dina konkurrenters. Du kan även göra sökordsanalyser, skapa pdf-rapporter och mycket, mycket mer.
Googles riktlinjer
Den placering som ett visst innehåll, i form av till exempel en artikel eller en sida, erhåller bestäms av algoritmer helt utan direkt mänsklig inblandning. Google har varit oerhört strikt i denna del och går i princip aldrig in och manuellt korrigerar algoritmernas beräkningar om hur ett visst innehåll ska bedömas. Däremot uppdaterar Google löpande algoritmerna och kan därigenom korrigera de generella felaktigheter och oönskade resultat som uppstår.
Google har publicerat riktlinjer som man rekommenderas att följa om man vill hamna högt upp i sökresultaten. Därutöver publicerar Google löpande diverse förtydliganden och tips om vad man bör tänka på. Man måste dock ha klart för sig att sökmotoroptimering inte är en exakt vetenskap. Algoritmerna, som dessutom är hemliga, beaktar mer än 200 olika faktorer vid bedömningen av ett visst innehåll och vilken placering som det ska erhålla i sökresultaten.
Sökmotoroptimering är ett långsiktigt arbete
Sökmotoroptimering är inte något för den som söker snabba resultat. Professionellt sökmotoroptimeringsarbete är ett arbete på lång sikt och tålamod är en viktig egenskap för att vara framgångsrik. Det finns alltid de som söker efter genvägar för att nå snabba resultat. Innebär dessa genvägar att man bryter mot Googles riktlinjer visar Google och dess algoritmer inte någon nåd. Det finns flera exempel på där stora företag och varumärken i princip har försvunnit från sökresultaten efter att de har använt sig av otillåtna metoder.